Mer klickerträning

På vägen hem från stallet i förmiddags stannade jag till på klubben och tränade lite med Lincoln. Efter en snabb kissrunda gick vi ut på agilityplan för att se om han kom ihåg hur kul A-hindret var. Ja, inga problem där inte, han slängde sig upp vind för våg och tyckte det var superkul. Hade han varit lös gissar jag på att han skulle ha sprungit upp och ner runt 150 gånger bara för att liksom. 
 
I vilket fall som helst så var det inte agility jag skulle träna, så jag tog min klicker och gick ut på appellplan istället. Eftersom att Lincoln i stort sett bara sitter och stirrar mig stint i ögonen när han vet att jag har godis, körde jag på gårdagens klickerträningstips och stod där till han gjorde vad som helst utom att bara sitta. När han till slut lade sig ner - "klick" - och godis. Vände han på huvudet, klick. Slickade han sig runt munnen, klick. Ni förstår kanske hur jag menar, och jag måste poängtera att han lär sig ruskigt fort. Det där med ligg har varit väldigt svårt utan att jag med handen har lockat ner honom till rätt position, idag gjorde han det frivilligt. Eftersom att det gick så bra lade jag även på kommandot "ligg" och nu tror jag att det snart sitter lika fint som sitt. 
 
Vi avslutade med att öva lite fotgående och även detta gick bra, han måste bara få lite bättre koll på kroppen så att han går rakt och inte i någon slags skänkelvika/sluta. Fast han är bara en valp, det kommer med tiden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0