Klickerträning

Unga fröken Sjöstedt slog på stort idag och köpte sig en klicker. Jag lärde mig av en hundinstruktör på Bollerup hur man ska använda detta smarta redskap och beslutade mig för att börja träna med Lincoln.
 
Först och främst började jag med att "klicka in" honom. Det innebär att jag bara satt ner, tyst och stilla, och klickade en gång - gav en godisbit, klickade en gång - gav en godisbit (ni fattar va?). När jag märkte att han kopplade samman klicket med en belöning höll jag en godisbit vid sidan om mitt ansikte. När Lincoln tittade mig i ögonen klickade jag direkt och gav honom en godisbit. Sådär höll jag på till jag fick konstant ögonkontakt. 
 
Folk undrar ofta varför man använder en klicker när man ändå ger hunden godis. Det ska jag tala om! Klickern är verkligen superbra, för om man lär hunden först att klicket betyder "nu var jag duktig och får godis" kan du belöna hunden i precis rätt ögonblick. Det är lätt att vara lite långsam med att ge en godisbit när hunden utför det man ber den om, och det är där klickern kommer in i bilden. Direkt när Lincoln tittade mig i ögonen klickade jag och han förstod att han gjort rätt och fick en godisbit som följd. Om jag bara hade gett honom godis är det inte säkert att han förstått att det var just när han gav mig ögonkontakt som gjorde att han förtjänade gobiten. 
 
Jag hoppas att ni förstod vad jag ville ha sagt med detta, är det någon som har ytterligare funderingar skriver jag gärna ännu ett inlägg eller svarar direkt i kommentaren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0