Hur vi har jobbat med tölten

På begäran kommer jag nu försöka förklara hur jag har arbetat med Gymirs tölt. Det har varit en lång resa då jag inte har ridit mycket för instruktör och verkligen fått lära mig själv. Kom ihåg att det som fungerar på min häst, kanske inte fungerar på just din.
 
I vilket fall som helst så är Gymir en äkta femgångare, han trivs toppenbra i pass. Passen har ju ett lateralt rörelsemönster, och för att komma ifrån detta valde jag att under långa perioder bara trava, jag struntade i allt vad tölt hette. Travens rörelser är diagonala och gynnar därför de muskelgrupperna. Hästen blir ju enbart stel att arbeta i grisepass, eftersom att jag aldrig lyckades rida honom till tölt körde jag på trav istället. Jag har travat och travat och travat lite till ska ni tro.
 
Det kan låta tråkigt, men man får inte glömma dressyren. Har du en välriden häst är det betydligt lättare att komma åt den på alla plan. 
 
Formen i tölten sitter inte just nu, men jag har valt att fokusera helt på takten. Helt ärligt, när han väl har byggt upp fina töltmuskler är det ju betydligt lättare att arbeta med formen i efterhand. Det jag har gjort den närmsta tiden är att tölta på halvlånga tyglar. Jag har alltid gått från trav till tölt, och då inte tagit honom för mycket i munnen, istället har jag låtit honom falla in i en ren tölt. När han får välja tempo själv töltar han numera rent. Jag ser inget fel i att låta hästen välja själv vad den känner sig bekväm i, det viktiga är ju att hästen töltar i ren takt och då kan bygga upp rätt muskler för att klara av tölt i alla hastigheter. 
 
Ja, jag är inte superbra på att förklara. Har ni fler frågor så är det bara till att kötta på, jag har lättare att svara på direkta frågor!
 
Gymir på Naggurs välgörenhetskeppni 2008, trots tunga boots är han väldigt spänd och passtaktig.
 
Gymir i somras. Jag har halvlånga tyglar och pressar honom inte alls, ändå går han rent och lyfter helt okej.

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag förstår precis hur du menar och jag tycker att det sättet du valt att arbeta på har fungerat för mig många gånger på andra hästar också. När de fallit ifrån tölten så långt och bara blivit styva i grisepass är det bäst att bara börja om och som du skriver först bara fokusera på takten. Formen kommer efterhand när hästen blir mer balanserad och stark. :) Bra jobbat! Roligt när man känner att man lyckats och är på rätt väg...

2012-10-02 @ 22:17:32
URL: http://nupur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0