Mejl från Gymirs uppfödare

Igår skickade jag ett mejl till Gymirs uppfödare, bara för att höra av mig och berätta om allt som hänt med honom. Hon svarade redan i morse. Jag var flitigare förr, men nu är det alltid något som kommer mellan. Berättade om allt från sandkoliken till miljöträningskurserna och om hur mycket han betyder för mig. Wreta har ju tyvärr lagt ner sin avelsverksamhet, något som jag tycker är väldigt tråkigt, men jag är tacksam över att jag har en sådan fin Wretahäst.

Det är väldigt mycket prat om Gymirs pappa Dugur frá Minni-Borg som har stora internationella framgångar, sällan får stoet någon uppmärksamhet. Gymirs uppfödare berättade att Gymir verkligen är sin moders avkomma, båda två är lika urstarka (hans mamma födde sitt sista föl 26 år gammal). Hennes namn var Rán frá Stóra-Hofi och hon dog för en tid sen. Hon är inte bara mamma till världens bästa häst (höhö), utan även till bland annat Nattfaradis från Wreta (världens högst bedömda fyrgångssto). Väldigt stor fokus läggs på hingsten idag, vi glömmer alla de fantastiska ston som får göra den tuffa biten för att vi ska få våra ögonstenar. Det är synd att jag aldrig fick träffa Gymirs mamma, men samtidigt är jag tacksam för att ha träffat hans fina pappa.

Gymir som föl tillsammans med sin mamma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0