Gårdagens ridpass

I all min trötthet under gårdagen, glömde jag att berätta om mitt dressyrpass på banan med Gymir. Jobbade väldigt mycket med övergångar och tempoväxlingar, t.ex. skritt - halt, halt - skritt, skritt - trav, trav - skritt. Dessutom övade vi galoppfattningar och att galoppera kontrollerat på volterna. I början var han verkligen inte med på noterna, men istället för att ge upp som jag ofta gjort tidigare gav jag mig tusan på att allt skulle sitta. Efter en stund var han lyhörd, framme vid handen och lyssnade på minsta lilla. Det räckte med att jag andades ut och sjönk ner i sadeln för att han skulle sakta av eller göra halt! Vi har haft stora problem med att galoppera på volt tidigare (på bana över huvudtaget), men tack vare C är det inte lika svårt längre. Han bjöd till och med på fantastisk aktion och på att höja ryggen och ge efter i nacken(!). Det räckte dessutom med att jag tog fram inre höften för att han skulle fatta rätt galopp, oavsett om det var i en kurva eller mitt på en långsida. Jag älskar framsteg inom ridningen - det är ju trots allt en fantastisk häst jag har!
Foto av Saga Blixt Åman

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0