Dem gör fel

Jag är jävligt medveten om att jag har gjort ett fatalt grammatiskt misstag i min rubrik, men det är meningen. Jag undrar nämligen varför Sveriges befolkning har så stora problem med att skilja på de och dem?! Oavsett om jag läser på Facebook, i ett mejl eller en annan text är detta ett ständigt återkommande problem. Väldigt ofta ser jag de som skriver "dem" genomgående och inte har en susning om hur fel de har. På en skylt utanför Österlens Golfklubb står en skylt med texten "blablablabla, finns dem?" Vad då finns dem?! Vad är problemet? Lär inte lärarna ut hur man skriver eller är det bara ren och skär lathet att man inte orkar lära sig? Jag håller med om att det är löjligt att man ska använda de och dem, när man annars säger dom, men så länge detta ändras borde alla lära sig skilja mellan de och dem.

I vilket fall som helst ska ni som kan engelska få ett hett tips av Louise, språkpolis. Tänk dig att "they" är samma sak som "de" och "them" likställs med "dem". En mening som t.ex. "var är de?", blir på engelska "where are they?" och inte "where are them?". Samtidigt blir den svenska meningen "jag känner dem", "I know them" på engelska och inte "I know they".

Om du ändå inte fattar hade jag skrivit dom istället, men i så fall inte bara där man är osäker, utan genomgående i hela texten.

Puss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0