Olyckshändelse

Nu är jag hemma efter en (som vanligt) händelserik dag i stallet. Körde först till snälla familjen Kellersson och lånade två klippmaskiner, så imorgon ska jag och Saga gå loss på Gymir. Dessutom fick jag titta in i deras nya stall som hästarna ska inviga idag - superfint! Var två andra tjejer på Sandvången när jag var där som skulle rida ut på Heba och Solen, de kände sig lite förvirrade när det kom till utrustningen, men det är ju faktiskt lite annorlunda från "vanliga hästar". De blev glada över lite hjälp, men jag tyckte att de var så duktiga i alla fall.
Själv tog jag Gymir på ett dressyrpass i ridhuset. Jobbade lite på en övning jag gjort för C en gång, väldigt användbar för min häst åtminstone (jag förklarar övningen längre ner i inlägget). Till en början klarade han inte av att hålla formen och undertrampet runt i alla volter man gör, så jag försökte ändra min sits och handställning hit och dit - utan resultat. Tillslut blev jag bara lite irriterad så istället för att öka volterna minskade jag dem. Förutom detta gasade jag också på rejält i traven några varv så hans bakben fick "komma ifatt" lite. När jag började med övningen sa det bara schvoooom om hans trav, och då var det minsann inget fel på hans undertramp! Dessutom slängde han fram frambenen så fint så. Tydligen lönade det sig att göra det lite svårare för honom så att han fick anstränga sig lite. Rider man på en liten volt måste de ju nästan sätta bakbenen in under sig för att inte gå omkull. Nöjd och belåten med mina fantastiska ridkunskaper (hehe) satt jag av och gick en sväng med honom så att han fick andas ut en smula. Bara av att skritta och trava blev han DYNGSUR så det ska bli väldigt skönt att klippa av lite av den där pälsen imorgon.
Väl tillbaka i stallet hade de andra tjejerna också kommit tillbaka, så de gjorde hästarna klara och gick sen ut i hagen med dem. Själv tog jag lite längre tid på mig men gick sen också mot hagen. Jag blev lite förvirrad över att de inte kommit längre med Heba och Solen eftersom jag såg de när jag rundat halmladan, men fick snart svar på min fråga. När jag tittar mot paddocken ligger nämligen en av tjejerna ner på sidan och jag blev helt livrädd, min första tanke var att hon svimmat! Min annars så lugna lilla häst blåste upp sig och steppade åt sidorna, lika förvånad som jag över att det låg en tjej på ridbanan. När jag närmade mig såg jag att hon rörde lite på sig så jag frågade hur det var med henne. Det visade sig att hon blivit sparkad på båda knäna! Solen hade uppenbarligen blivit irriterad på Heba och då hade den här tjejen kommit ivägen för Solens båda bakhovar. Det var ju självklart inte meningen av Solen, men ändå väldigt oturligt. Tur i oturen att Solen går barfota bak! Jag skyndade mig ut med Gymir och sen fick vi hjälpa henne att ställa sig upp. Hon kunde gå, men väldigt långsamt. Usch, jag tyckte så synd om henne, de tyckte det var så kul att vara ute på islandshästarna och sen händer detta! Verkligen typiskt....

Voltövningen från idag


Vi antar att du rider i vänster varv. Då ska du i varje hörna göra en volt inåt (åt vänster dådå), men när du kommer ur volten som görs innan en långsida, rider du in mot mitten som om du skulle göra en serpentinbåge. Vid mitten av denna bågen gör du då en volt utåt, mot spåret (alltså åt höger) och fortsätter sen mot nästa hörna där du gör en volt åt vänster igen. Jag har faktiskt försökt mig på att rida en bild i paint. Ni får ha överseende med att detta inte är min bästa sida och att jag gjorde det väldigt fort.. Haha, jag hoppas att det går att förstå i alla fall!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0