Därför är ridning en sport!

Som ni säkert har förstått tränar jag ganska mycket. Jag är på Friskis 5 dagar i veckan, och på dessa 5 dagar tränar jag ungefär sju pass. När man sedan adderar detta med ridningen, något som jag även detta utför 5 dagar i veckar blir det hela elva(!) pass! När någon frågar och jag då förklarar det där med ridningen säger de att det inte räknas? Jaha - VARFÖR? Ridning är en sport (eller rent av en idrott) och borde väl därför då också räknas som träning? Det är ju onekligen ingen lätt match att handskas med ett djur som väger flera gånger så mycket som man själv gör!
Bara för att vara lite smart har jag därför tagit fram Wikipedias definition av en sport, såhär står det:
"Sport är ett samlingsbegrepp för olika aktiviteter med tävlingsmoment. Sport kan utövas individuellt eller i lag...Termen sport omfattar även vissa aktiviteter som inte är fysiska och enligt en ännu vidare definition även spel som frågesport och schack. Begreppet idrott kan också innefatta vissa aktiviteter som inte kan kallas sport, då de saknar tävlingsmoment, till exempel motionsidrotter som joggning, stavgång och aerobics."
Värt att tillägga är att ridsport är den andra största sporten i Sverige, bara fotboll har fler utövare!

Någon som säger emot?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0