Två dagar kvar till valet

Om jag är inte är helt och hållet felunderättad hålls det ett val på söndag. Detta val blir det första jag får delta i och det är något jag tänker utnyttja.

Trots att det bara är två dagar kvar till valet har jag ännu inte bestämt mig för vilket parti jag ska rösta på. I år finns det dessutom bara två möjliga statsministrar: Mona Sahlin (S) och Fredrik Reinfeldt (M). Jag har gjort flera tester på Internet och i samtliga visar det att jag till mesta del håller med Miljöpartiet. Om jag skulle rösta på Miljöpartiet innebär det också att jag röstar för Mona Sahlin som statsminister. I testerna har jag till stor del sympatiserat med Miljöpartiet, men till mycket liten del med Socialdemokraterna.

Är det konstigt att man blir snurrig i huvudet? Den här blockpolitiken gör mig galen. Jag blir vansinnig på Mona Sahlin i debatterna, hon är inte ett dugg bra. I de debatter mot Fredrik Reinfeldt som jag har sett henne i är det enda hon har sagt i stort sett: "Du Fredrik Reinfeldt". Jag förstår inte varför Miljöpartiet har valt att gå samman med Socialdemokraterna och Vänsterparitet. I de frågor jag har studerat, skiljer sig deras politik.



Vad ska man göra? Det är fan inte lätt alltså. Alternativet är väl att rösta blankt, men vill jag verkligen det? Att rösta blankt är ändå bättre än att inte rösta alls. Om man struntar i att rösta, struntar man ju också i hur Sverige styrs. En person som inte har röstat (om man har rösträtt vill säga) tycker jag inte heller har rätt till att klaga på regeringen, eftersom man inte brydde sig. Röstar man däremot blankt visar det ju att man inte sympatiserar med något av partierna och då också misstror politikerna.


Det är knepig djungel det där. Men på söndag tänker jag gå och rösta. Jag tänker inte vara som de som inte bryr sig, för hur Sverige styrs ligger i mitt intresse.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0