Att åka buss

Nu när jag tar pendlar mellan Simrishamn och Kristianstad varje dag så dyker det ju upp en hel del funderingar. Och eftersom stora delar av min dag numera tillbringas på en buss, är det ju ganska självklart att tankarna glider in på det spåret. 07.05 på morgonen går bussen. Vissa dagar lyses morgonen den upp (som idag) när ett parti utövar valfjäsk. Idag bjöd M på kaffe, kanelbulle, frukt och godis. Trevligt i höstregnet.


Dock finns det en del grejer som folk borde tänka på. Som oskrivna regler på något vis. Ja, nu är dom inte oskrivna längre eftersom jag tänker skriva ner dom.

- Är det inte något irriterande när folk pratar skithögt hela resan? Åtminstone om det är tidigt på morgonen och man vill försöka ta en powernap innan skolan börjar. Personligen tycker jag att det är ännu värre om personen/personerna pratar stockholmska. Huuuuh.

- I Sverige uppfattas det inte som trevligt att sätta sig bredvid någon när det finns andra platser. Tråkigt, men sant. Du uppfattas enbart som socialt störd och desperat. Finns det inget annat alternativ kommer ingen tycka att du är socialt störd, dock önska att du väljer att sitta någon annanstans.

- Om en människa demonstrativt sätter hörlurarna i öronen och stavar enstavigt på dina frågor, vill denne förmodligen inte prata med dig. Håll tyst.

- Krångla inte när du ska köpa biljett. Detta uppskattas inte av dom av dina framtida reskamrater som står bakom dig, utanför bussen, i hällregnet.

- Fäll inte sätet om det sitter någon bakom dig. En dag satt jag på bussen då någon framför desperat försökte fälla sitt säte. Denne någon blev väldigt irriterad då det inte gick och trodde att sätet hade fastnat. Efter upprepade försök gav denne någon äntligen upp. Själv visste jag ju att sätet inte alls hade fastnat, däremot hade denne någon i princip krossat mina knäskålar. Bussar inte gjorda för långbenta varelser.

- Det är inte rätt läge att prova nya ringsignaler på bussen. Risken är stor att du får en bok i huvudet i missnöje.


Det var väl allt vad jag kunde komma på i afton. Kommer jag på något mer lovar jag att informera er.


Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0