Islandshästar = mysiga?

Islandshästar är ju bäst, det vet väl alla. Dock har jag empirisk erfarenhet (hehe, jag lär mig något i skolan) angående följande situation.

När folk får veta att jag har häst brukar de fråga vad jag har för sort, oavsett huruvid de kan något om hästar eller ej. När jag svarar "Islandshäst" brukar 98 % slänga tillbaka ett: "Åh, de är så mysiga!" Resterande 2 % himlar med ögonen och rynkar på näsan.

Ursäkta mig, men sen när är islandshästar "mysiga"? Jag tycker att de kan vara rent ut sagt förjävliga. Det är mycket häst i en liten förpackning. Sen att de generellt sett har ett ganska bra psyke förändrar inte saken. Många islandshästar har mycket motor och är svårridna. Vi kan ju ta min egen häst som exempel. Han är inte rädd för något, han skulle nog inte bry sig om månen trillade ner i hans hage, utan lugnt beta vidare. Dock är han inte det minsta "mysig" att rida. Han är oftast väldigt pigg, slänger sig ibland från sida till sida på vägen, backar ner i diken, byter gångart hej vilt och lite annat smått och gott.

Njäe. Jag skulle nog inte säga att de är mysiga. Dock har de andra goda egenskaper som jag värdesätter hos en häst, men mysiga - det är de fan inte.




En hel bunke omysiga islandshästar, med min egen djävul i täten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0