Leka ridlärare

Idag fick jag den stora äran att leka ridlärare. Sandra fick mig att lova Martin att jag ska lära honom rida. Ärligt talat är jag jordens sämsta ridlärare. Jag kommer inte på något smart och roligt att lära ut.
I vilket fall som helst fick han rida Black Hell. Han har mest ridit islandshäst innan så det var lite skillnad att rida en travare istället. Det hela började ganska okontrollerat och hon lyssnade inte riktigt på honom då hon hade så mycket energi. Därför satt jag upp istället. Jag lät henne trava av sig ordentligt och jobba lite mer. Helt plötsligt fick hon också ett utbrott. Hoppade runt och till sist ställde hon sig. Inte en sån vanlig stegring - upp och sen ner - utan hon stod där helt länge och fäktade med frambenen. Min rygg blev inte glad när hon smällde ner.
Efter detta lilla utbrott fick jag bara henne att gå fram och vips så var hon snäll. Då kunde Martin rida igen. Det gick då mycket bättre och hela ekipaget var mer kontrollerat.


Efter hans lektion tog jag in Dimma och red henne en stund. Hon har faktiskt gjort stora framsteg i tölten, den blir renare och renare hela tiden. Även galoppen gick bra idag. Dessutom kände jag mig flitig och putsade sadel och träns medan hon fick käka lite.


Nästa på tur var lilla HebaBeba. Hon var en riktigt stjärna. Hon är så himla härlig att rida. Jobbade med sidvärtsförflyttning i tölt och trav, i tölten gick det massa bra. Mot slutet fick hon galoppera för fullt på långsidorna så det tyckte hon var jättekul. Problemet är att i nedtagningen märks det att barn har ridit henne. Hon riktigt slänger fram huvudet och hänger sig otroligt mycket i bettet. Det löser sig säkert.
Även hennes sadel och träns putsade jag.


Sist för dagen var Myran. Vi fick till och med äran att rida i ett nyharvat ridhus - det gillas! Fortsatte med vårt fina lilla dressyrjobb och för första gången kan vi nu göra serpentiner, i arbetstrav, på tygeln! Ni andra fnyser säkert åt detta, men för oss är det ett JÄTTEKLIV framåt. Jag kan inte annat än älska den hästen.
Till råga på allt gjorde han typ världens snyggaste cirkusbuga. Världens bästa häst - jag lovar!


Medan Gymir åt tog vi in hästarna och jag gick ut med lite vatten till isisarna. Det var inte det lättaste direkt då hela ridbanan som man måste passera är en enda stor snöslask/vattensamling. Musklerna fick jobba, men det är bara bra.


När Heba och Gymir var utsläppta tog jag kära gamla Litte och körde hem för att gå ut med hunden.


Nu ikväll har jag duschat och pluggat körkortsteori. Det är mycket nu.


Puss och godnatt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0