Osannolikt upprörd

Nej, alltså fy fan. Jag har inte skrivit på år och dar, men nu läste jag något som får mig så upprörd! Jag måste avreagera mig.

Saga länkade följande inlägg till mig:


"Nu sänder dem inslandshäst tävling på tv, från Globen.

Måste bara säga att det ser fruktansvärt fånigt ut!
Inte är de någon vacker gren iaf.. långa ryttare på små ponnisar.. de borde finnas en längd gräns.. haha.

Förstår inte att långa killar kan tycka att de känns ok att sitta på små isisar?

För övrigt är de supersöta isisarna men ekipagen ser inte kloka ut!

Hästarna är verkligen supersöta och helt underbara men jag förstår mig inte på det.. alltså att tävla med islandshästar, rida runt runt runt.. "




Det är väl hennes åsikt om det ser så himla löjligt ut, men jag håller verkligen inte med. Gymir är knappt 134 cm i mankhöjd, medan jag mäter hela 185 cm. Ingen har någonsin tyckt att det ser löjligt ut när jag rider honom.
Och vaddå bara rida runt, runt, runt? Hästen ska gå i rätt takt, rätt tempo, ha bra aktion, fin form och dessutom se lättriden ut när den ofta är allt annat än just det. Hoppning är väl lika mycket runt, runt?


Nu ska ni få läsa några av kommentarerna.

"Håller med helt och hållet! Blev förvånad när jag såg sändningen från Globen att det var så himla mycket dragande i hästarnas munnar och oerhört skarpa bett:s Såg rent ut sagt hemskt ut när många ekipage red. Slarvigt och hafsigt med flängande ben och orolig hand...och det ska vara "elitryttare" inom grenen??? Hur ser det då ut på amatörnivå, verkar märkligt om sådan "ridning" ska premieras, för mig är det inte vad ridningen går ut på.

Jag kan förstå att det är skillnad mellan de olika grenarna, dressyren jobbar mer med presition, i fälttävlan står konditionen och allsidigheten i centrum, hoppningen jobbar med att rida i rätt tempo, hitta rytmen osv.... det där vet jag inte riktigt vad som eftersträvas? "


Handlar inte islandshästridning om allt det där sista? Precision, kondition, allsidighet, rätt tempo, hitta rytmen? Dessutom tycker jag faktiskt att många av våra elitryttare är riktigt skickliga ryttare.


"ja jag håller helt med, du läste kanske mitt faktainlägg om islänningar innan, ser inte klokt ut med dom stora människorna på ryggen, de har exakt samma anatomi som alla andra hästar så varför skule de bära tyngre. Tycker man så mycket om rasen som jag såg att någon skrivit så att man bara måste a en islänning även om man är på tok för stor så kan man inte gilla hästar så mycket över huvudtaget, man ska ALDRIG vara alldeles för stor för sin häst, oavsett ras, sjukt själviskt!"



"Jag har tidigare pratat med en otroligt duktig veterinär som blandannat är veterinär under globen horse show varje år samt äger en tävlingsryttares alla fina hästar. Men hon sa det att egentligen så ska inte långa/stora människor rida en isis. För på sätt o vis så är de precis som en ponny. så om man inte kan rida en vanlig c-ponny så bör man inte rida en isis.
"


"Förstår inte hur vissa kan resonera här.. Håller med dig Sara angående att det ser töntigt ut osv.. Men att vissa sitter och skriver i vissa inlägg att det är djurplågeri att hoppa om man hoppar högre än 110 är ju löjligt?!
Vi föder upp hästar för att dem ska blir starkare och uthålligare för just våra grenar, så vad är det som gör att det är djurplågeri.
Stå på dig Sara=).. Tycker att om man inte kan ta det som står i en blogg om att du tycker det ser löjligt ut så borde man inte kommentera eller läsa bloggen alls=).. För du har ju som vi alla sina åsikter, men man ska inte ta upp alla andra grenar när detta har med isisar att göra=)
"



Avlar inte vi islandshästarna för att de ska tåla vår ridning? På Island fanns det minsann ingen "mercy", pallade du inte så blev du kvällsmat. Jag är så fruktansvärt trött på alla dessa fördomar, jag har fått stå ut med dem i många år, och jag blir lika upprörd varje gång. Om nu inte islandshästarna tål att vi långa människor rider dem, hur kommer det då sig att islandshästarna är en av de mest skadefria raserna? Varför är deras genomsnittsålder högre än t.ex. halvblods och varmblods?
Dessutom hade någon skrivit att islandshästar var så "mysiga" och dittan och dattan. Alla vet vid det här laget hur trött jag är på det också. Mysiga. Pyttsan.

Inlägget är ju några mil långt, men jag måste få avreagera mig, jag blir så satans lack på det här. Jag skulle gärna hålla en utbildningsdag för alla fördomsfulla människor så de får se sanningen. De ska få genomföra en tävling och sen efteråt få frågan: "Nå, hur lätt var det?"

Slutligen måste jag bara säga att man kan se lång ut på stora hästar också. Har ni sett mig rida Torino (stor häst) xD? Det ser nästan töntigare ut än när jag rider islandshäst.


Jag skulle kunna skriva en hel uppsats till, men jag är för arg för att orden ska komma ut ordentligt.



Kommentarer
Postat av: Elin Kellersson

Jag håller med dig louise. Jag ser inte något konstigt i det. och seriöst, i ALLA ridsporter rider man runt,runt, runt! Dressyr e runt på en bana, hoppning e runt på en bana (flänga runt på amatörnivå), fältävlan är runt en bana,i wästern flänger man runt tunnor, Galopp- och travsporten är runt en bana....

Saken är bara okunskap. Folk förstår inte. Jag kan INTE säga att jag förstår mig på tävlingsgrenarna i varken western eller för islandshästar MEN jag vet om det och tänker så ofta jag kan när något ser knepigt ut i mina ögon "jag förstår bara inte" Och ser det helt sjukt ut frågar jag varför de gör som de gör.

jag e ledsen att inlägget blev så knepigt, jag skulle ha hållit mig till första meningen, men jaja. Ha det bra! Elin

2010-12-09 @ 23:04:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0