Att beta eller inte beta?

En sak som folk verkar ha blandade åsikter om, är att låta hästen beta när man leder den. Personligen tycker jag att det är respektlöst av hästen att ens försöka äta medan man leder den. Jag brukar inte låta Gymir äta när jag leder honom och jag blir riktigt irriterad om en häst försöker när jag går med den. 

Anledningen till att jag tog upp det var för att när jag var i stallet idag, var det en som tog in en av islandshästarna. Hon som ledde hästen lät henne beta HELA tiden. Det tog säkert tjugo år att komma in i stallet. Jag blev något irriterad när jag såg detta. När man ska gå, ska man väl gå och inte äta?! Är det inte så? Nu har ju många barn lett henne i sommar och de har väl säkert inte kunnat stoppa henne från att försöka så hon har vant sig. Men om man hade haft en mer konsekvent uppfostran kanske problemet aldrig hade uppstått.

Jag blir som sagt jätteirriterad när en häst ens försöker äta när jag håller den. Därför har Gymir slutat. Det är knappt att han ens äter de få gånger jag har tillåtit honom till det. Det är ju inte så att han är någon underhäst direkt, därför borde väl alla hästar kunna lära sig sånt hyfs? Det blir ju dessutom betydligt lättare för barn att både leda och rida hästarna om dom inte drar ner huvudet hela tiden.


Hästar som jag leder får i alla fall INTE äta medan vi går. Vad tycker ni?


Om hon hade försökt äta när jag fotade hade aldrig denna fina bilden tagits ;)

Kommentarer
Postat av: Elin Kellersson

Jag håller helt med! Mina hästar får inte heller äta när jag leder

Elin

2010-08-24 @ 21:26:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0