Varning för hästar

Hästar är väl för underbara? Är det inte sant?
Gymir kom igår vid halv tio. Trippade ut på stela ben och med vidöppna näsborrar. Han har med all säkerhet sovit som en gris i natt, dessutom verkade han ganska hungrig så han fick käka lite hösilage och kornkross.
I morse gick jag upp halv sju och körde till stallet. Då släppte vi ihop honom med "Solen" och det gick helt smärtfritt. Själv körde jag sen hem och väntade på att Johanna skulle komma och hämta mig. Strax efter nio dök hon upp och vi körde då iväg till deras hästar. Hovslagaren skulle komma och Vinur var redan inne så vi började med att hämta Litfrid och Snekkja. Var tvungna att gå förbi en unghingst och Litfrid brunstar såklart. Vi hade lite göre där men det gick bra. Nästa på tur var Hera och Ríthana. Jag tog Ríthana och hon var inte alls förtjust i den där hingsten så hon försökte vända rumpan till och kicka. Tur att hon bara är en shettis så jag hade lite att säga till om.
Hovslagaren kom iaf och skodde först Vinur och Litfrid, sen verkade han Ríthana och lilla Snekkja. Snekkja var lite besvärlig men skötte sig i övrigt fint. Hera fick vara sist och under tiden gick vi ut med Ríthana och Snekkja. Jag hade Snekkja denna gången och hon tyckte att den dumma hingsten var jätteläskig så hon hoppade ut i diket. Så kan det gå när man hanterar unghästar.
När alla var klara drog jag och Johanna ut på en tur med Litfrid och Vinur. Litfrid har SKITHÄFTIG tölt!!! Dock är hon ganska stel överlag, speciellt i mun och nacke. Efter mycket hårt arbete fick jag ner henne på tygeln och mot slutet var hon så avslappnad att öronen vippade - härligt när man lyckas! Vi fick vara med om lite drama under turen då Vinur blev rädd för tre kronhjortar som sprang på ängen bakom och stack - Litfrid efter. Vi fick åtminstone stopp på dem och kunde fortsätta turen utan fler missöden.
Väl tillbaka gjorde vi klart i stallet och körde hem. Jag käkade lite mellanmål och körde sen tillbaka till stallet. Gick bara en sväng med Gymir och körde sen hem igen för att rasta hunden. Imorgon ska jag nog skritta Myran en sväng, jag är sjukt ridsugen.
På kvällen har jag käkat köttfärsbiffar med potatis och kollat på "Bonde söker fru" och Grey's. För tillfället är jag fruktansvärt trött så det här blogginlägget är säkert fyllt med stavfel och smärre grammatiska missöden. Ni får ha överseende med detta - ingen är perfekt (som man så tråkigt säger).

Nu ska den övertrötta fröken Louise sova för en gång skull.

God natt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0