Sverigedemokraterna och lite annan politik

På en av mina fd. lärares facebooksida såg jag att hon blivit ett fan av "Sverigedemokraterna i riksdagen - nej tack". Jag satt och funderade på om jag också skulle bli ett fan av detta men beslöt mig sedan för att låta bli. Nu är det inte så att jag stöder deras politik på något sätt men jag känner inte heller att jag vill vara med i något som kastar en massa obefogat skit på något överhuvudtaget. Jag håller inte med SD i frågan om invandring men vissa saker skrivit på den här sidan var med 99 % säkerhet taget ur luften.

Komikern Soran Ismail har dock några intressanta åsikter i sin videoblogg.
http://www.youtube.com/watch?v=nKB26d55ffk&feature=related


Självklart har jag också åsikter som jag vill lufta, därför tänker jag göra det här och inte i en facebookgrupp.
En människa som jag mycket gärna hade velat tala med är utbildningsministern Jan Björklund (folkpartiet). Jag är innerligt trött på att höra honom debattera, jag blir nästan förbannad. Jan Björklund och folkpartiet vill införa betyg från årkurs 6 - detta har jag inte hittat på själv, mer om detta kan ni läsa här:
http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/ImportantArea____20462.aspx.
Jag undrar nu vad detta skulle kunna tjäna till? Det finns de ungdomar som struntar i skolan totalt och skulle behöva någon som tar dem i örat och sätter dem på plats. Det finns också de ungdomar - som jag själv - som lider av prestationsångest och alltid vill göra sitt bästa i skolan, även om det har negativa effekter på ens egen hälsa. Ungdomar som jag själv skulle verkligen lida av att det infördes betyg från och med årskurs sex. Vi skulle antagligen gå under av stress och press innan vi ens tagit studenten.
Folkpartiet skriver också på sin hemsida att mobbing, skolk och otrygghet har ökat i skolan. Skolan ska utmana de som inte får utmaningar hemma och ha höga förväntningar på de som inte har några höga förväntningar på sig själva.
Jaha, men de barn som HAR höga förväntningar på sig själva? Hur ska ni hjälpa dem?
När jag gick på låg- och mellanstadiet älskade jag skolan. Jag grät när jag var sjuk för att jag inte fick gå dit (detta är helt sant). På högstadiet kom pressen med betyg och skolan var inte rolig längre. Jag tappade lusten att lära och den ersattes istället med begäret att lyckas. Varför ska det vara såhär? Innan sjuan hade jag inte en enda läxa eller ett enda prov men jag fick ändå alla rätt på de nationella proven i femman. Hur kommer det sig? Att prestera i skolan var inget krav, det var bara något som kom. Jag fick inte ett papper där det antingen stod IG, G, VG eller MVG på - det behövdes inte.
Jan Björklund brukar ofta säga att anledningen till att betyg ska införas i tidigare årskurs än nuvarande är för att hjälpa de barn som har svårt i skolan. Det är jättebra att vi ska hjälpa dem men vad har detta med betyg att göra? Att barnet i slutet av terminen får ett papper med hur bra det har presterat hjälper inte. Det är lärarens ansvar att stötta barnen som har det svårt under hela terminen. Att informera föräldrarna så att de också kan hjälpa till på bästa sätt.

Som de flesta vet så har jag hoppat av universitetet. Jag känner inte att agronomekonomi är så himla intressant så jag struntar helt enkelt i det. Jag går istället i tankarna om att bli mattelärare på högstadiet och gymnasiet. Jag har kommit fram till att en av de stora anledningarna till att barn inte vill gå till skolan är för att de inte tycker om matte. Jag vill att alla ska tycka att matte är lika roligt som jag tycker - åtminstone slippa ångesten för det. När jag gick i trean på gymnasiet hjälpte jag de i de lägre årskurserna att förstå matte, det gjorde mig glad att hjälpa dem. Jag vill som lärare förändra barnens syn på skolan och matematiken, ta bort den dumma presationsångesten för de som lider av det och stötta de barn som tycker att siffror är ett enda virrvarr. Jag vill inte ha en fin titel och tjäna massvis med pengar för att jag sitter på ett kontor hela dagarna. Jag vill agera, jag vill förändra och jag vill inspirera.

Därför tycker jag att Jan Björklund och folkpartiet ska lägga ner den där tanken på att införa betyg från årskurs sex. Det kommer tyvärr inte att hjälpa de barn som har svårt i skolan och kommer bara förvärra situationen för de som har höga krav på sig själva. Satsa istället på bättre lärare som gör skolan intressant och rolig.

Var det någon som hängde med i det jag sa?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0