När ska det få ett slut?

Igår kväll kollade jag på nyheterna på TV4. Det kom ett inslag som gjorde mig väldigt upprörd.
Sjuksköterskorna som tidigare strejkat sig till en lönehöjning på 2 % om året ska nu vara beredda på att släppa detta eftersom SKL (Sveriges kommuner och landsting) bedömmer att finanskrisen kommer bli värre nästa år. Samtidigt har SKLs ordförande fått en fet löneförhöjning och tjänar en bra bit över en miljon om året. Ursäkta men vad  f a n  är det? Sjuksköterskor har för det första utbildat sig länge och arbetat hårt i skolan och för det andra har de ett hårt, krävande och mycket viktigt arbete. Förtjänar inte de att få löneförhöjning om några? Jag förstår inte varför man ska få hög lön bara för att man är en offentlig person, det är helt åt fanders egentligen.

Nästa sak som gjorde mig upprörd i det här inslaget var det faktum att första vice ordförande Carola Gunnarsson får lägre lön än båda andra och tredje vice ordförande trots att hon har en högre position än dem. Beror detta på att Carola Gunnarsson arbetar sämre eller mindre än de andra två? Nej, problemet sitter inte där, det sitter längre ner, strax under midjehöjd. Det är väldigt sorgligt att vi kvinnor är en enda kroppsdel ifrån att få samma lön som männen. Om man kollar de lagar som FN tagit fram så säger de att män och kvinnor ska ha lika lön - varför följer inte ett så modernt land som Sverige detta? Hur svårt kan det vara att ge oss kvinnor lika hög lön som männen får? Vad är det som säger att vi inte är berättigade till detta? Jag förstår inte vad skillnaden är egentligen. Hur kan det vara en kroppsdel som skiljer oss åt?

Seriöst, jag måste sluta skriva nu, jag blir så upprörd!

Om ni vill kolla på klippet jag såg på nyheterna kan ni göra det här:
http://tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1290927&renderingdepartment=2.40195


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0