Skåne runt

Idag har jag åkt Skåne runt. Eller det känns som det fast jag gjorde det inte.

Det var såhär.

Jag skulle ta tåg och buss hem 08.43 (via Kristianstad) för att kunna gå ut med hunden när jag kom hem. Jag och Ida var på stationen, jag tryckte biljett och sa hej då. Precis när jag kommer ner från övergången går tåget. Jag bara: VA?!. Jag trodde att klockan var 08.40 - tji fick jag.
Tack vare Skånetrafikens röststyrda talsvar fick jag då en resa via Lund istället, en halvtimme senare. När jag tryckte biljett för att åka via Kristianstad tryckte jag fel och råkade trycka att jag skulle till Simrishamn. Detta är inte smart eftersom att det är dyrare att åka tåg än att åka buss så man trycker först till Kristianstad och sen köper man biljett på bussen istället.
I vilket fall som helst så kom jag på tåget till Lund. Tror ni inte att vi fick stoppsignal och fick vänta jättelänge. Vi skulle egentligen vara framme strax innan tio men kom fram 10.13 när min buss gick 10.10. Nästa resa med den bussen går 14.10. Jippie.

Jag bestämde mig för att då åka till Malmö istället och ta pågatåget därifrån till Simrishamn istället. Jag kollade upp när nästa gick och passade på att gå in på kundcentrumet och byta till Jojo-kort. Jag kom på tåget och åkte till Malmö på samma biljett som jag tryckt i Hässleholm. Samma biljett använde jag också på tåget till Simrishamn. Om jag inte hade tryckt fel hade jag alltså först behövt betala för resan till Kristianstad, sen resan till Lund och sen resan till Malmö och Simrishamn. Det hade blivit mycket dyrare. Hela denna resan kostade 46.40. Det är vad jag kallar valuta för pengarna.

Dock är jag lite arg på Skånetrafiken för jag blev över en och en halv timme försenad så jag ska skicka in en lapp om detta och får väl antaligen någon ersättning. De har ju en policy.


Såhär har jag åkt under dessa två dagarna. Det är ju faktiskt nästan Skåne runt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0