Dagens fråga

Fråga: Min islandshäst går bara i grisepass hela tiden. Han tycker inte om att trava heller. Hur ska jag göra? Han är femgångare.
Angelica


Louise svarar: Jag är ju ingen expert men kanske har de båda sakerna med varandra att göra? En häst som går i grisepass flyttar samma sidas benpar samtidigt (dvs. höger fram + höger bak, vänsterbak + vänsterfram). Rörelsen är alltså lateral. I traven däremot så rör hästen motsatta benparet samtidigt (dvs. höger fram + vänster bak, vänster fram + höger bak). Rörelsen är alltså diagonal.

Tölten däremot är samsidig men ej samtidig. Fotförflyttning är detsamma som i skritt (höger bak, höger fram, vänster bak, vänster fram) men går mycket fortare. En häst som går i grisepass har alltså blivit lateral i tölten. För att få bort detta är ett bra knep att få den att bli mer diagonal. Om din häst inte travar så har den nog inte så mycket diagonala muskler och får då svårare för tölten. Mitt förslag är att du börjar med att ta tag i traven och träna den. Rid över bommar så kommer de flesta i trav. Du kan också släppa den lös i t.ex. en paddock eller i ett ridhus och driva på den tills den travar. När din häst sen går att trava med dig på ryggen så kan du börja testa tölten. Ta inte för mycket i hästen, bara en lätt tygelkontakt så brukar de ha lättare för det. Din häst måste få bort grisepassmusklerna och istället få travmuskler.

Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0