Trött och "fjortisar"

Jag är trött! Jag var trött hela dagen igår (sov på soffan i säkert tre timmar), gick och la mig tidigt och gick inte upp förrän vid 10. Ändå är jag så himla trött! Jag undrar egentligen vad det beror på.
Nåväl, det var egentligen inte det jag tänkte blogga om idag. Det var nämligen så att jag var inne en sväng på en viss sajt igår och jag såg ett flertal bilder flasha förbi. De flesta bilderna innehöll foton på personerna som lagt upp dem, svårt att förklara men ni kanske vet vad jag menar, och också texten "kommentera?". Jag begrundade detta ett tag och funderade på varför de skrivit så. Har verkligen så många ett behov av att få bekräftat att man ser bra ut? Eller vet man redan det och
njuter av att få höra det igen? Vad händer om någon skriver en elak kommentar?
Det är ju inte så att den här utseendefixeringen inte har funnits tidigare, det är ju inte direkt några big news att det som numera prioriteras högst på listan är just hur man ser ut. Egentligen kanske det alltid har gjort det, men med dagens teknik kan man ju ta det hela till en ny nivå. Inte kunde de på 1800-talet lägga upp foton på sig själva och be folk att kommentera deras utseende för att öka på självkänslan en smula. Snarare lät man få sitt porträtt målat och upphängt på väggen och sen fick gästerna man hade turas om att säga hur vacker/stilig man var. Okej, okej, det var ju bara i de rikare familjerna - men ändå. Det var ju inte själva utseendefixeringen jag var konfunderad över, det var ju det här med att man ville att folk skulle kommentera bilden på dem själva. Jag såg även dem som klagade över sitt eget utseende och la upp det för allas åsyn. Varför? Är det modernt att klaga på sig själv eller? Är Jantelagen allas bibel nu eller?
Jag fattar inget, och ändå är det folk i min egen ålder som håller på med detta. Kan någon ge mig en lektion?
Ändrad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0